Tweede graad
In de tweede graad maak je een keuze tussen de verschillende studierichtingen: Economische wetenschappen, Humane wetenschappen, Grieks-Latijn, Latijn, Moderne talen of Natuurwetenschappen.
Economische wetenschappen
Derde jaar | 32/33 | Vierde jaar | 32/33 |
---|---|---|---|
Economie | 5 | Economie | 4 |
Nederlands | 4 | Nederlands | 4 |
Frans | 4 | Frans | 4 |
Engels | 3 | Engels | 2 |
Duits | 2 | ||
Biologie | 1 | Biologie | 1 |
Chemie | 1 | Chemie | 1 |
Fysica | 1 | Fysica | 1 |
Aardrijkskunde | 2 | Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
Wiskunde | 4/5 | Wiskunde | 4/5 |
Kies je voor Economische wetenschappen, omdat je alleen interesse hebt voor de kunst van het ondernemen, waarbij veel winst wordt gemaakt? Misschien, maar dan zal je snel merken dat het vak Economie veel meer is. Economie gaat ook over werken, over geld uitgeven, over een bedrijf opstarten, over producten maken, over kopen en verkopen in het buitenland, over het pensioen, maar ook over werkloosheid, over falen, over armoede, over uitbuiting, over milieuverontreiniging en over oneerlijk ondernemen.
‘Groeien’ en ‘globaliseren’ zijn na ‘winst’ de meest gebruikte woorden in de economie. Ze zorgen inderdaad voor welvaart: het kunnen waarmaken van meer en meer behoeften. Je leert echter ook dat de natuur kostbaar is en door de economische mens best wordt gekoesterd. Dat ‘iedereen’ het recht heeft een welvarend leven te leiden. En dat de markteconomie niet zaligmakend is.
Een leerling Economische wetenschappen:
- staat in de samenleving en toont interesse voor sociale en economische problemen.
- wil al eens in kranten of op internet op zoek gaan naar informatie om de problemen beter te begrijpen.
- denkt helder, logisch én kritisch.
- wil geboeid en genuanceerd kunnen meepraten over het economische leven.
Grieks-Latijn
Derde jaar | 32/33 | Vierde jaar | 32/33 |
---|---|---|---|
Grieks | 4 | Grieks | 4 |
Latijn | 4 | Latijn | 4 |
Nederlands | 4 | Nederlands | 4 |
Frans | 3 | Frans | 3 |
Engels | 2 | Engels | 2 |
Biologie | 1 | Biologie | 1 |
Chemie | 1 | Chemie | 1 |
Fysica | 1 | Fysica | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
Wiskunde | 4/5 | Wiskunde | 4/5 |
Wie de geschiedenis bestudeert begrijpt het heden beter. En wie heeft ons heden meer vormgegeven dan de Grieken en Romeinen? Kritiek op democratie, schoonheid van poëzie, opvattingen over oorlog, mijmeringen over liefde… De klassieke teksten bevatten talloze waardevolle ideeën die nooit hun actualiteit hebben verloren.
De inspanningen die je hebt geleverd om de taal te leren worden beloond. Vanaf het vierde jaar lees je en ‘smaak’ je de prachtige literatuur van Grieken en Romeinen in de oorspronkelijke tekst. Historiografie, epische en lyrische poëzie, retoriek, dramatiek, rechtskundige en filosofische teksten: allerlei thema’s komen aan bod.
Bij de lectuur besteed je niet alleen aandacht aan de literaire kwaliteiten van auteurs en teksten, maar uiteraard ook aan het historisch en maatschappelijk kader waarbinnen deze teksten ontstaan zijn, en de invloed die ze hebben uitgeoefend op onze kunst en cultuur.
Latijn
Derde jaar | 32/33 | Vierde jaar | 32/33 |
---|---|---|---|
Latijn | 5 | Latijn | 5 |
Nederlands | 4 | Nederlands | 4 |
Frans | 4 | Frans | 3 |
Engels | 3 | Engels | 2 |
Duits | 2 | ||
Biologie | 1 | Biologie | 1 |
Chemie | 1 | Chemie | 1 |
Fysica | 1 | Fysica | 1 |
Aardrijkskunde | 2 | Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
Wiskunde | 4/5 | Wiskunde | 4/5 |
Wie de geschiedenis bestudeert begrijpt het heden beter. En wie heeft ons heden meer vormgegeven dan de Grieken en Romeinen? Kritiek op democratie, schoonheid van poëzie, opvattingen over oorlog, mijmeringen over liefde… De klassieke teksten bevatten talloze waardevolle ideeën die nooit hun actualiteit hebben verloren.
De inspanningen die je hebt geleverd om de taal te leren worden beloond. Vanaf het vierde jaar lees je en ‘smaak’ je de prachtige literatuur van Grieken en Romeinen in de oorspronkelijke tekst. Historiografie, epische en lyrische poëzie, retoriek, dramatiek, rechtskundige en filosofische teksten: allerlei thema’s komen aan bod.
Bij de lectuur besteed je niet alleen aandacht aan de literaire kwaliteiten van auteurs en teksten, maar uiteraard ook aan het historisch en maatschappelijk kader waarbinnen deze teksten ontstaan zijn, en de invloed die ze hebben uitgeoefend op onze kunst en cultuur.
Moderne talen
Derde jaar | 32 | Vierde jaar | 32 |
---|---|---|---|
Communicatiewetenschappen en taaltechnologie | 2 | ||
Nederlands | 5 | Nederlands | 4 |
Frans | 5 | Frans | 4 |
Engels | 3 | Engels | 3 |
Duits | 2 | Duits | 2 |
Spaans | 2 | Spaans | 2 |
Biologie | 1 | Biologie | 1 |
Chemie | 1 | Chemie | 1 |
Fysica | 1 | Fysica | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
Wiskunde | 4/5 | Wiskunde | 4/5 |
De richting Moderne talen combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen. Je verdiept je communicatievaardigheden in het Engels, Frans en Nederlands. Daarenboven krijg je Duits en Spaans. De studierichting daagt je ook uit op het vlak van communicatiewetenschappen, taalsystematiek en literatuur.
Een leerling Moderne talen:
- heeft een brede talige en culturele interesse.
- is hongerig naar vele talen en spreekt graag meerdere vreemde talen.
- is nieuwsgierig naar hoe taal als systeem werkt en wil weten wat de impact van taal op cultuur en samenleving is.
- leest graag en staat open voor allerlei vormen van literatuur.
Humane wetenschappen
Derde jaar | 32/33 | Vierde jaar | 32/33 |
---|---|---|---|
Sociologie en Psychologie | 3 | Sociologie en Psychologie | 3 |
Filosofie | 1 | Filosofie | 2 |
Kunstbeschouwing | 1 | Kunstbeschouwing | 1 |
Nederlands | 4 | Nederlands | 4 |
Frans | 4 | Frans | 4 |
Engels | 3 | Engels | 2 |
Biologie | 1 | Biologie | 1 |
Chemie | 1 | Chemie | 1 |
Fysica | 1 | Fysica | 1 |
Aardrijkskunde | 2 | Aardrijkskunde | 2 |
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
Wiskunde | 4/5 | Wiskunde | 4/5 |
De richting Humane wetenschappen combineert een brede algemene vorming met de vakken Filosofie, Kunstbeschouwing, Sociologie en Psychologie.
Je maakt kennis met het filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Je leert kijken en luisteren naar kunst en je leert de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkel je een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader en leer je verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, de mens en zijn gedrag. Je maakt kennis met klassieke psychologische en sociologische theorieën.
Een leerling uit de richting Humane wetenschappen:
- is nieuwsgierig naar vraagstukken met betrekking tot mens en samenleving in tijd en ruimte.
- is geïnteresseerd in eigen gedrag en dat van anderen.
- is bereid de eigen communicatieve vaardigheden aan te scherpen.
- verkent mogelijkheden tot maatschappelijk engagement.
- wil nadenken over essentiële levensvragen.
- is nieuwsgierig en gevoelig voor de wereld van kunst en cultuur.
- is geboeid door de actualiteit en gaat kritisch om met informatie en maatschappelijke verschijnselen.
Natuurwetenschappen
Derde jaar | 32 | Vierde jaar | 32 |
---|---|---|---|
Biologie | 2 | Biologie | 2 |
Chemie | 2 | Chemie | 2 |
Fysica | 3 | Fysica | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | Aardrijkskunde | 2 |
Wiskunde | 5 | Wiskunde 5 | 5 |
Nederlands | 4 | Nederlands | 4 |
Frans | 4 | Frans | 4 |
Engels | 3 | Engels | 2 |
Duits | 2 | ||
Geschiedenis | 2 | Geschiedenis | 2 |
Godsdienst | 2 | Godsdienst | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | Lichamelijke opvoeding | 2 |
Beeld | 1 | Muziek | 1 |
De richting Natuurwetenschappen combineert een brede algemene vorming met een verdieping in de wetenschappen. Waarom suizen je oren in een zwembad? Waar landt de regenboog? Waarom zinkt een blikje cola en drijft een blikje cola light? Hoe ontstaan spierkrampen bij hevig sporten? Hoe kan de aarde rond de zon draaien zonder motor of pedalen? Op deze en nog vele andere vragen krijg je een antwoord in de lessen Biologie, Chemie en Fysica.
Een leerling Natuurwetenschappen:
- is geïnteresseerd in de vakken wetenschappen en wiskunde.
- is nieuwsgierig van aard, zoekt naar verklaringen en wil zelf experimenteren.
- kan logisch redeneren en wil leren onderzoeken en onderzoekend leren.
- is in staat om zelfstandig informatie kritisch te bekijken, te structureren en te verwerken.